Bokbinderifaktor Frans August Habolin (32) og Traktörsenkan Carolina Charlotta Länngren Habolin (33)

Frans August og Carolina Charlotta er mine tipptippoldeforeldre

Fødsel og familie

Frans August var sønn av bokbindermester Zacharias Habolin og Ingrid Helena Jonasdtr Habolin og ble født 14. mars 1825.

Carolina Charlotta ble født 8. januar 1832 i Lästringe (Södermans län, Sverige), og døpt 4. mars 1834 i Nora Stads- och Bergförsamlingen (Nora, Örebro). Hun var datter av Torpare Jonas Länngren og Maja Stina Larsdotter.

Frans August og Carolina Charlotta giftet seg, og sammen fikk de barna

Så giftet Carolina Charlotta seg med bokbinderiarbeideren Karl Johan Ydrén i 1876.

Flytting og arbeid

Frans August kom til Stockholm fra Kalmar i 1844, og ble skrevet inn i Nicolai-forsamlingen, der alle nyinnflyttede ble innskrevet. Da var han boktrykkerlærling og bodde i Cepheus-kvarteret. Han ble ansatt ved Ludvig Norrmans bokbinderi i Norra Smedjegatan 28 i Stockholm.

Ved et tilfeldig søk i Nasjonalbiblioteket finner jeg en avisartikkel i Morgenbladet fra 6. mars 1853 der en F. Habolin fra Sverige (hos M. Haagensen) er oppført under "anmeldte reisende". Det er bare min slekt som heter Habolin i Sverige, så da betyr dette at Frans August reiste i Norge i 1853??

I 1860 bodde Frans August i Hus nr. 6 ved Skipper Carlsgrand i Bootes-kvarteret i Nicolai forsamling i Stockholm. Han var da boktrykeri-konstförvandt. Han jobber da hos boktrykkeren J. Beckman i Stora Nygatan 22.
I 1867 bodde familien i Regeringsgatan 75 kv. Trollhättan. Med familien bodde også tjenestepiken Johanna Augusta Björklund f. 23. feb 1854. På denne tiden jobbet han som bokbinderifaktor hos Rudolf Walls Boktryckeri, og senere hos Dagens Nyheters Boktryckeri, der han ble faktor. Avisen Dagens Nyheter (www.dn.se) kom ut første gang 23. desember 1864, og er per idag Sveriges eneste riksspredde morgenavis. Redaksjonen lå i 1864 i Geijerske huset på Riddarholmen, og avisens skaper og sjefsredaktør er Rudolf Wall. Frans Augusts tidligere arbeidsgiver.
I 1869 bodde de i Malmskillnadsgatan 44, der husleien var 330 kroner pr år. Der hadde de tjenestepiken Johanna Söderdahl.
I 1870 bodde de i Norrmalmsgatan 4 i Pumpstockenkvarteret i Jacobs församling i Stockholm. Han hadde da tittelen Konstfõrvandt, som betyr boktrykker, egentlig medbroder i kunsten, før navn på settere eller trykkere. Med han bodde hans kone Carolina og 3 sønner. Familien hadde også en tjenestepike boende hos seg som het Ena Helena Englund f. 2. des. 1834.
franshabolinf.jpg
frans1845.jpg
frans1860.jpg
frans1870.jpg
Frans født folketellingen 1845 folketellingen 1860 folketellingen 1870
Skjermbilde%202013-06-04%20kl.%2023.35.58.png
cc1.jpg
cc2.jpg
fransnorge.JPG
Frans død Carolina C. født 1832 CC i FT 1880 Frans August i Norge 1853?

Carolina Charlotta

I 1871 bodde Carolina Charlotta i Oxtorget 2, og blir da kalt "Traktörs Enka" og bor i Jakob distrikt. Hun er da altså enke, ettersom mannen Frans August døde i 1870 eller 1871. Der bor hun med sine tre sønner Gustav Albert, Emil Anton og Josef Bernhard Zacharias. De har fortsatt tjenestepiken Johanna Söderdahl boende hos seg.
I 1874 bor hun og sønnen Josef Bernhard Zacharias i Jacobergsgatan 13 i Jakobs distrikt. Hos seg har de også boende Carl Julius Ydrén, som var arbeider hos B. Herzog i Malmskillnadgatan 54, og Alexander Pettersson, som arbeidet hos Axel Engströms Bokbinderi.
I 1875 bor hun og sønnene i Luttnersgatan 9B i Jakobs distrikt og hun blir da kalt Enkefru og boktr.faktors enka. Hun bor da også med de samme arbeiderne.
I 1876 heter hun Ydrén, og har da tydligvis giftet seg med arbeideren Karl Johan Ydrén som hun hadde boende hos seg fra 1874. Hun bor da i Nikolai inre och östra distrikt.
I 1877 og 1878 bor hun i samme distrikt.
I 1880 bor hun i Kåkenhusen 16 i Jakob og Johannes rote 8.
I 1883 bodde hun i Luttnersgatan 12B. Da står det også at sønnen Emil bor der, i tillegg til sønnen Josef Bernhard Zacharias. Hos seg har de også boende murerne Carl Fahlin og P.T. Hanson.
Året etter, i 1884, bor de i Luttnersgatan 12c. I 1885 har de også boende hos seg Johan Magnus Nilsson, murer, f. 11. juli 1834, og Anna Matilda Brundin, som arbeidet hos P. Herzog, f. 10. april 1856.
I 1886 bodde begge sønnene hjemme. Boende hos seg hadde de også Handleren Gustav Knut Lindström f. 18. mars 1862.
I 1887 hadde de boende hos seg Eldarna (yrkestittel) J.A. Pettersson f. 22. sept 1857, og Erik Arvid Anderson f. 31. aug 1863. Begge var ansatt hos den Konglige Flåten.

Død

Frans August døde bare 44 år og 10 måneder gammel av lungebetennelse 15. januar 1870 i Jakob Församling, Stockholm, Sverige. Han ble begravet 23. januar 1870 samme sted.

Caroline Charlotta døde en gang etter 1887 i Sverige.

Mysteriet Josef

Sønnen Josef forsvant, og familien visste ikke riktig hvor han tok veien. Men nå kan kildene avsløre at han hoppet på en båt som 16 åring. Nærmere bestemt skipet Marsdin 12. mai 1882 fra Gøteborg mot Hull, England og videre til Boston, USA.

josef.PNG

Josef var fra Stockholm, og jobbet som barberer. Han fikk en datter, Berta Margareta Habolin f. 1889 med Ingrid Jonasdtr Habolin f. 1862. Senere var han gift(?) med Albertina Lovisa Lenngren f. 1862. I 1892 var han ansatt ved Folketeateret. I følge en av mine aner på min fars side som drev med slektsforskning, så forsvant Bernhard etter 1900 og ingen har visst hvor. Rundt århundreskiftet endret han også etternavn til Lenngren. Etter en tur innom det svenske riksarkivet ser det kanskje ut som om gåten kan være løst.
Han var nemlig folkeregistrert 2 steder i 1900. I tillegg til å være registrert på sin bostedsadresse i Stockholms stad, er han også oppført på Långholmen, som "intagna fångar." Han satt altså fengslet!! Med han er det også registrert 173 andre innsatte menn. De satt alle inne på "Långholmen N:ris 1-5 Å Kronohäktet intagna fångar."
Fra 1874 til 1975 var Långholmen en fryktet fengselsøy. Men fra 1670 bygde den suksessrike bryggeren Jochum Ahlstedt en prektig herregård med omkringliggende hager på øya. Herregården ble fra 1724-1827 brukt til fengsel for kvinner arrestert for tigging eller løslevnet. Antall innsatte økte så drastisk at Ahlstedts herregård ble renovert, og Kronohäktets tidalder begynte. Kronohäktet ble bygget i etapper fra 1833-1880. Østfløyen er den eldste seksjonen og var opprinnelig en tøyfabrikk. Bygningen hadde 200 celler og fangene ventet i Kronohäktet etter sine rettssaker i påvente av domsavsigelse. Den siste fangen slapp ut av det nedslitte fengselet i 1975. Det satt mange forskjellige slags fanger der. Bortsettfra den vanlige blandingen av mordere, bedragere, tyver og forfalsknere, hadde Långholmen mange forfattere, journalister, artister og politikere som hadde kommet i konflikt med den svenske staten. Den siste henrettelsen i Sverige ble utført på plassen rett utenfor. Morderen Johan Alfred Andersson Ander ble henrettet av statsbøddelen Anders Dahlman i 1910. Henrettelsesmetoden var en guillotine, som hadde blitt kjøpt og transportert fra Frankrike. Det var en dyr affære og guillotinen ble brukt kun den ene gangen, selv om den fortsatt eksisterer pakket bort et sted i kjelleren til Nordiska Museum.
I 1908 finnes han i kilder i Luleå;
"Protokoll, fördt vid sammanträde med Fattigvårdsstyrelsen i Luleå den 2 mars 1908.
(…)
§ 4.
Föredrogs och lades till handlingarne öfverståthållareämbetets den 24 sistl januari gifna utslag, hvarigenom Stockholms stads Fattigvårdsnämnd ålagts att ersätta kostnaden för f.
barberaren J.B.Habolins vård å härvarande fattiggård."

Skjermbilde%202013-06-06%20kl.%2017.41.17.png

Josef født i Stockholm 1866

Kilder

Oversikt