Johan Olaf Kolberg (10) og Margit Hansen (11)

Johan og Margit er Øyvinds oldeforeldre

Fødsel og familie

Johan Olaf ble født 15. november 1893 i Kvelle, Hedrum, Vestfold, og døpt 1. januar 1894 på Kvelle, Hedrum, Vestfold. Foreldrene hans var Murer Johan Christian Carl Kolberg og Olette Pedersen Kolberg, og da bodde de på Vestby. I kirkeboka heter han Johan Oluf (ikke Olaf som han gjør i FT). Da datteren Ellen blir født heter han Olaf Johan Kolbe. I 1900 bodde Johan med foreldrene og søsknene i en leilighet i første etage Øvre Jægersborgs gade 6 i Larvik, Vestfold. Johan ble konfirmert 26. april 1908 i Larvik, Vestfold. I 1910 bodde Johan med foreldrene og søsknene i 1. etasje i Schleppegrelsgate 22 i Larvik, Vestfold, der de betalte 7 kr pr. måned i husleie.

Margit ble født 29. juli 1894 i Langestrand, Larvik, Vestfold og døpt 2. desember 1894. Foreldrene hennes var Møllearbeider Oluf Hansen og Katrine Jeanette Jansen. Da Margit ble døpt bodde de på/i Skaugaden 3 i Larvik. Margit ble konfirmert i Langestrand 18. april 1909. Da bodde hun i Rosendalsgata 6 i Larvik. Der bodde hun også med foreldrene og broren Harald i 1910.

Johan Olaf giftet seg med Margit Hansen, og sammen fikk de barna

  • Ellen Synnøve Kolberg Caspersen f. 1922
  • Karin Johanne Kolberg f. 26.10.1926 Tjølling
  • Kjell Olav Johan Kolberg f. 29.08.1930 Gøteborg
  • Audun Kolberg f. 08.06.1932 Larvik

Liv og virke

Johan Olaf var i Syd-Georgia og var med å bygge opp hvalfangststasjonen der.
Da datteren Ellen Synnøve ble født i 1922 bodde de på Blekebakken, Brevik, Telemark, og Johan var ligner på mekanisk verksted.

Død

Johan Olaf døde 16. september 1962, og ble begravet på Vestre Gravlund.

Margit døde 24. februar 1979, og ble begravet på Vestre Gravlund.

Kilder

Oversikt