Skarpskytter Kristoffer Amundsen Ripe (194) og Hendrika Hansdtr Skattum (195)

Kristoffer og Hendrika er mine 4xtippoldeforeldre

krishengift.jpg

Fødsel og familie

Kristoffer ble født 21. mars 1786 på Ripe, Toten, Oppland, og døpt 'FESTO CONCEPT. CHRISTI', altså 25.03.1787 i Hovedkirken på Toten i 1787. Da bodde familien på Hval. Foreldrene hans var Selveier Amund Kristoffersen Hermanrud Ripe og Mari Kristoffersdtr Listerud. Han var av lensmannsslekten Mustad i Vardal, som igjen var av Thomleslekten fra Nordre Land i Oppland. Et annet navn for Kristoffer var Christopher Amundsen Stubberud.

Hendrika ble født i 1789 på Bråten på Eidsvoll i Akershus. Foreldrene hennes var Hans Henriksen Rognstad og Katrine Jørgensdtr Bråten. Hendrika figurerer også i kildene som Henricha Hansdtr Stubberud.

Kristoffer og Hendrika giftet seg 31. mars 1812 på Toten i Oppland (bildet). Da bodde hun på Schattum. Kristoffer var skarpskytter av yrke når han giftet seg med Hendrika. Forlovere ved bryllupet var Johannes på Blixet (var også en av fadderne til datteren Maria) og Haagen på Schattum (broren til Helene Olsdtr Glemmestad?). Sammen fikk de barna

Liv og virke

I 1801 bodde Kristoffer på Ripe med søsknene og foreldrene. Han hadde 7 søstre! Hendrika bodde sammen med moren og stefaren, morens andre ektemann Jens Steffensen, storebroren Christian, besteforeldrene og grandonkelen Hans på Stavie, Eidsvoll, Akershus.
Da datteren Maria ble født i 1812 bodde de på Stubberud på Østre Toten. Etter datteren Marias dåp ble hun introdusert i kirken 30.12.1812. Da sønnen Hans ble født i 1825 bodde de på Kalrudstad. Da datteren Agnethe ble døpt bodde de på Ripe. Da hun ble konfirmert 7. oktober 1849 i Aas kirke, Vestre Toten, bodde de på Grøthaug, Toten.

Død

Kristoffer døde 22. juni 1863, og i kirkeboka står det at han hengte seg, 76 år gammel… Det er notert "beveggrund for selvmordet vides ikke". Så man visste ikke hvorfor han valgte som han gjorde. Han bodde da på Grøthaug, og han ble begravet 26. juli 1863 på Vestre Toten, Oppland. Forbudet mot å begrave selvmordere i kristen jord ble opphevet 20 år før, i 1843, men det var fortsatt forbudt med kristne begravelsesseremonier for disse fram til 1897. Kristoffer blir også begravet over en måned etter sin død…

Jeg finner en Henrikka Hansdtr f. 1789 i kildene for Oppland. Hun døde 3. mai 1875, og ble begravet 14. mai 1875 i Land, Oppland.

Kilder

Oversikt