Slektas geografiske spredning
opplandslekt.JPG

Slekta i Oppland Jeg har sterke tilknytninger til Oppland, da slekta har kommet til, gått bort og levd sine liv der iallefall fra begynnelsen av 1200-tallet og fram til min 2xtippoldefar Hans Kristiansen Neegaard ble født der i 1846, altså i minst 600 år. Slekta kommer aller mest fra Toten og Land, men også fra Vardal, Biri, Redalen, Snertingdal, Ringebu og Lillehammer.

moreslekt.JPG

Slekta i Møre og Romsdal En annen gren av slekta har oppholdt seg ved de samme fjordarmene i Møre og Romsdal, nærmere bestemt Surnadal, Måndalen, Voll, Grytten og Vestnes, i hvertfall 300 år. Den foreløbig tidligste i treet ble født i 1550 og den siste i 1857.

buskerudslekt.JPG

Slekta i Buskerud Jeg har veldig mange personer i treet som er fra Røyken og Lier (eldre tid). Den første i ca 1500 og den siste er født i 1879.

ostfoldslekt.JPG

Slekta i Østfold Slekta herfra har primært vært fra Aremark, men også fra Skiptvet, Moss, Rygge, Spydeberg og Moss, i en tidsperiode på snaue 200 år (1681-1855).

hedemarkslekt.JPG

Slekta i Hedmark Noe av slekta i Hedmark inntrer sporadisk i treet, men til gjengjeld over nesten 600 år (1260-1848). Disse er fra Eidskog, Romedal, Ringsaker, Vang og Hamar. Men jeg har også slekt fra Vinger noen hundre år, som på 1600-tallet er skogfinner, og disses aner igjen er fra Finland.

osloslekt.JPG

Slekta i Oslo Slekta på spinnesiden (morssiden) er stort sett fra Oslo fra slutten av 1800-tallet/begynnelsen av 1900-tallet og fram til nåtid. Her har jeg ikke tatt med mine egne eller nålevende slekts bosteder, men vi er stort sett oppvokste i Oslo, og bor i Oslo og omegn.

sthlmslekt.JPG

Slekta i Stockholm Jeg er selv født i Stockholm og tilbrakte mine to første år der før jeg flyttet til Norge, men slekta på sverdsiden (farssiden) er fra Stockholm siden begynnelsen av 1700-tallet da min 3xtippoldefar bokbinderimesteren Zacharias Habolin bodde der.

kalmarslekt.JPG

Slekta i Kalmar Før slekta på min farsside flyttet til Stockholm på slutten av 1700-tallet, kom en av grenene fra Kalmar. Nærmere bestemt Målilla for det aller meste, tilbake til siste halvdel av 1500-tallet.

dalarnaslekt.JPG

Slekta i Dalarna I drøye 100 år (1687-1801) er en kvist av treet fra Dalarna, nærmere bestemt Söderbärke og Leksand.

nes.JPG

Slekta i Akershus Slekta her er fra Nes (Romerike) fra slutten av 1800-tallet og tilbake til midten av 1500-tallet (og kanskje lenger), så slektsrøttene her er rimelig dype.

Og så er det selvfølgelig enkeltpersoner i treet som er fra helt andre plasser som ingen andre i treet har noen tilknytning til… :) Årstallene på denne siden er også selvfølgelig basert på det jeg har liggende i treet per dags dato. Røttene går kanskje enda dypere enn det som er oppgitt her, men det vet jeg ikke noe om foreløbig. Helena 04.07.2013

Hjem